Сўзнинг нутқий-тафаккур фаолиятидаги ўрни | Статья в журнале «Молодой ученый»

Отправьте статью сегодня! Журнал выйдет 18 мая, печатный экземпляр отправим 22 мая.

Опубликовать статью в журнале

Автор:

Рубрика: Молодой ученый O'zbekiston

Опубликовано в Молодой учёный №41 (383) октябрь 2021 г.

Дата публикации: 07.10.2021

Статья просмотрена: 71 раз

Библиографическое описание:

Турдалиева, Д. С. Сўзнинг нутқий-тафаккур фаолиятидаги ўрни / Д. С. Турдалиева. — Текст : непосредственный // Молодой ученый. — 2021. — № 41 (383). — С. 328-329. — URL: https://moluch.ru/archive/383/84309/ (дата обращения: 06.05.2024).



Мазкур мақолада сўзнинг билиш жараёнларидаги, жумладан нутқий-тафаккур фаолиятидаги роли, хотирада билимнинг ифодаланиш шакллари ҳамда зарур пайтда тиклаб олиш учун хотирада билимларни тартибга солиш хусусияти ёритилган.

Калит сўзлар: сўз, экспрессивлик, денотатив маъно, нутқий-тафаккур фаолияти

В этой статье описывается роль речи в когнитивных процессах, включая речемыслительную деятельность, формы выражения знаний в памяти и способность систематизировать знания в памяти для восстановления, когда это необходимо.

Ключевые слова: слово, выразительность, денотативное значение, речемыслительная деятельность

This article describes the role of speech in cognitive processes, including speech and thought activity, forms of expression of knowledge in memory, and the ability to organize knowledge in memory for recovery when needed.

Keywords: word, expressiveness, denotative meaning, speech and thought activity

Тил нафақат мулоқот воситаси, балки оламни кўриш, ҳис қилиш ва англаш, хабарларни жўнатиш учун хизмат қилувчи белгилар тизими ҳамдир.

Сўз ва унинг моҳияти, мазмуний мундарижаси, нутқий воқеланиши каби масалаларга эътибор Аристотель “Поэтика”сидан бошлаб ҳозирги замон тилшуносларининг қарашларида ҳам давом этмоқда. Шунинг учун ҳам А.Потебня айтадики, сўзловчи тингловчида ўзининг фикрини эмас, тингловчининг ўзининг фикрини уйғотади. Албатта, миллат тафаккури остидаги умумийлик мавжуд бўлади. Денотатив маъно ҳар қандай эмоционал-экспрессивликдан ҳоли бўлади Коннотатив маъно эса “устама” маъно бўлиб, эмоционал-экспрессив бўёққа эга бўлади, эмоционал-экспрессив бўёқ ижобий ёки салбий бўлиши мумкин. Коннотатив маъно денотатив маънонинг устига қўйилади, унинг кейинги босқичи ҳисобланади. Прагматик маъно ижтимоий, амалий маъно ҳисобланиб, асрлар давомида қўлланиб келинаётган денотат ёки коннотат тўлдира олмаётган бўш ўринларни, ўзи қониқмаётган жиҳатларни ифодалаш учун миллат томонидан ўйлаб топилган амалий маъно бўлиб, шу миллатнинг ижтимоий-сиёсий, маънавий-маданий, географик-ареал, диний-этнографик, тарихий-адабий ва бошқа жиҳатларини ўзида мужассамлаштиради. “Экспрессив” сўзи лотинча сўз бўлиб, асл маъносига кўра “кучайтирилган” демакдир. Бу атама тилшуносликка кўчма маъноси билан кирган бўлиб, “кучли ҳиссий образлилик хусусияти” деган маънони ифодалайди. [1] Экспрессивлик (экспрессия) (лотинча expressio) — ифодавийлик, ҳис-туйғуни, хавотирни билдирувчи куч. Ўзбек тилида номинатив маънога экспрессия элемент қўшилган сўзлар кўп. Тилда эмоциянинг ифодаланиши доим экспрессивдир, бироқ тилдаги экспрессия доим эмоционал бўлмайди. Бошқача айтганда, эмоционалликнинг экспрессивликка муносабати хусусий ҳолатнинг муносабатидекдир1. Кўринадики, эмоционал лексика хусусийликни, экспрессив лексика эса мумийликни билдиради. Эмоционал-экспрессив терминини қўллаш эмоцияларни ифодаловчи ва ижтимоий жиҳатдан салбий ва ижобий баҳоланувчи лексикага оид сўзлардан эмоционал-экспрессив муносабатни ифодаловчи сўзларни аниқ фарқлашга ёрдам беради. “Билим тузилмалари” тушунчаси когнитив тилшуносликнинг асосий ва энг муҳим тушунчаларидан бири. Зеро, когнитив тилшуносликда “билимнинг билиш жараёнларидаги, жумладан нутқий-тафаккур фаолиятидаги ролини, хотирада билимнинг ифодаланиш шакллари ҳамда зарур пайтда тиклаб олиш учун хотирада билимларни тартибга солиш тамойиллари”ни ўрганишга алоҳида эътибор қаратилади. Бошқача айтганда, когнитив тилшуносликнинг асосий муаммолари турли билим тузилмаларининг, шунингдек, ушбу билимларнинг тил бирликлари воситасида концептуал ташкил этилиши ва вербаллашуви кабилардир.Биз оламни жамият томонидан ўзлаштирилган билимларни матнда ифодаловчи (акс эттирувчи) тил воситасида англаймиз. Билим деганда “ижтимоий-тарихий тажрибада синовдан ўтган, ва мантиқан тасдиғини топган борлиқни билишга доир натижа ва унинг тасаввурлар, тушунчалар, мулоҳазалар, назариялар кўринишида инсон онгида адекват акс этишини” тушунамиз. Шу ўринда қайд қилиш жоизки, тил ўзида асосан тайёр фикрларнинг “ифода шакли”ни эмас, балки “билимларнинг мазмуний тузилиши ва тасаввурлари усулини” намоён этади. Инсон олам ҳақида билимларни вужудга келиши ва қабул қилиши учун, энг аввало, ушбу олам тўғрисида ўз тафаккур фаолияти самараси бўлган билимларга эга бўлиши лозим. Бу эса биз матнни тузаётганимизда, ёки кодланган матнни ўқиётганимизда тил билан эмас, балки у орқали ифодаланувчи ва юборилувчи билим билан иш кўришимизни англатади. Матн талқинининг самарадорлиги нафақат грамматик тоифаларни билишга ва “ментал луғат”га, балки экстралингвистик (нолисоний) омиллар — “бевосита олам ҳақидаги билимларни вербаллаштиришнинг лисоний, аниқроғи, конвенционал шакллари”га алоқадор бўлган билимларга ҳам боғлиқдир. Шу боис, аввало ўзида билимларни қайта ишлаш жараёнларини намоён этувчи лексик бирликлар, матн яратиш, қайта баён қилиш ва талқин қилиш масалаларига доир замонавий тадқиқотлар когнитив ёндашувларнинг кенг қўлланилиши билан характерланиши бежизга эмас. Е.Кубрякованинг фикрича, “тил бирликлари, тил тоифалари, тил синфлари, турли ифода даражалари билан бўлса-да, инсон томонидан қайта ишланадиган маҳсулга айланган мазмуний ахборотга ишора қилади. Предметли билиш фаолияти давомида олинган ахборот тил шаклларида ўз аксини топади, қайд қилинади. [2] Айнан шунинг учун “тил ахборотни қайта акс этиш, трансформациялашда аҳамиятга эга бўлган умумий когнитив механизм, когнитив восита — белгилар тизими сифатида” когнитив лингвистика (тилшунослик)нинг, “...лисоний феноменларни инсоннинг тафаккур фаолияти асосида ётувчи когнитив механизмлар — билимларни тушуниш, хулоса чиқариш, анологик фикрлаш, баҳолаш, онтологиялаш нуқтаи назаридан тадқиқ қилиш ва тавсифлаш” йўналишининг диққат марказида туради. Тилга нисбатан когнитив ёндашув доирасида тадқиқотчиларнинг диққат-эътибори “билимнинг турли билиш жараёнлари, жумладан, нутқий тафаккур фаолиятидаги ролига, билимларнинг инсон хотирасида қайта намоён бўлиш шаклларига ҳамда мазкур билимларни хотирада тартибга солувчи, зарур ҳолларда уларга тезкорлик билан мурожаат қила олишни таъминловчи ташкилий тамойиллар”га йўналтирилган.

Адабиёт:

  1. Лингвистический энциклопедический словарь. Гл. ред. В. Н. Ярцева. – 2-е изд. — М.: СЭ., 1990. — 685 с.
  2. Кубрякова Е. С. Начальные этапы становления когнитивизма: лингвистика — психология — когнитивная наука // Вопросы языкознания. - 1994. — № 4. — С. 34 -47.
Основные термины (генерируются автоматически): инструмент нейромаркетинга, нейромаркетинг, инструмент, помощь, KFC, запах, компания стали, потребительское качество продукта, размер зрачка, реакция людей.


Ключевые слова

сўз, экспрессивлик, денотатив маъно, нутқий-тафаккур фаолияти

Похожие статьи

Нейромаркетинг, или Манипуляция сознанием покупателя...

Разница реакции на бренд у каждого человека будет разная, так как каждый человек

Соответственно запах, вызывающий положительные эмоции, увеличивает продажи.

Но когда бренд использует методы тестирования нового продукта на людях, то он не дает человеку

Нейромаркетинг способен определить потребность человека еще до того, как человек сам...

Нейромаркетинг как способ продвижения | Статья в журнале...

Объектом данного исследования является дисциплина — нейромаркетинг.

Среди клиентов: Makfa, KFC, Teva, Borjomi, «Билайн» и другие.

За помощью они обратились к Клотеру Рапаю, исследователю рынка и психолога.

Эта кампания сработала не только благодаря тому, что хороший кофе стал доступен на рабочем месте, но и благодаря тому, что люди получили...

Этика нейромаркетинга | Статья в журнале «Молодой ученый»

В статье представлен обзор нейромаркетинга, истории его возникновения, исследований

Позволяет выявить реакцию человека на те или иные фразы, тембр голоса и прочее.

С одной стороны, нейромаркетинг помогает компаниям продавать и зарабатывать больше, а с...

Крупнейшая компания, специализирующая на производстве косметических продуктов, Estée.

Исследование современных инструментов нейромаркетинга...

Нейромаркетинг изучает мельчайшие подробности в поведении человека, включая мимику

[7] Поэтому ключевыми точками контакта с целевой аудиторией становится корпоративный

Остальные инструменты в метрике также становятся важнейшими показателями

на службу поддержки в чате на сайте или в интернет-магазине, а также на службу доставки продукта.

Аромамаркетинг на российском рынке | Статья в журнале...

Ожидания и мотивы людей, основанные на прошлом опыте.

Здесь и вступает в игру аромамаркетинг, ставший свежим глотком для российского рынка.

Именно здесь на помощь придут дозаторы с ароматной жидкостью (оборудование для аромамаркетинга).

Конечно, это не могло не сказаться на росте продаж и на общей прибыли компаний.

Статьи по ключевому слову "нейромаркетинг" — Молодой учёный

"нейромаркетинг": Молодой учёный №50 (236) декабрь 2018 г. — Сосунова Л. А., Зеленова Е. С. Нейромаркетинг, или Манипуляция сознанием покупателя в гипермаркетах. Молодой учёный №52 (342) декабрь 2020 г. — Медведева В. С.

Потребительское поведение как аспект маркетинговых...

...продуктами и услугами, включая эмоциональные, ментальные и поведенческие реакции.

Понимая, как потребители принимают решение о покупке продукта, маркетологи могут

Компания должна говорить о своих преимуществах (бенефитах), при чём они должны быть

И что интересно, когда находят, часто могут стать приверженцами брендами исключительно из...

Похожие статьи

Нейромаркетинг, или Манипуляция сознанием покупателя...

Разница реакции на бренд у каждого человека будет разная, так как каждый человек

Соответственно запах, вызывающий положительные эмоции, увеличивает продажи.

Но когда бренд использует методы тестирования нового продукта на людях, то он не дает человеку

Нейромаркетинг способен определить потребность человека еще до того, как человек сам...

Нейромаркетинг как способ продвижения | Статья в журнале...

Объектом данного исследования является дисциплина — нейромаркетинг.

Среди клиентов: Makfa, KFC, Teva, Borjomi, «Билайн» и другие.

За помощью они обратились к Клотеру Рапаю, исследователю рынка и психолога.

Эта кампания сработала не только благодаря тому, что хороший кофе стал доступен на рабочем месте, но и благодаря тому, что люди получили...

Этика нейромаркетинга | Статья в журнале «Молодой ученый»

В статье представлен обзор нейромаркетинга, истории его возникновения, исследований

Позволяет выявить реакцию человека на те или иные фразы, тембр голоса и прочее.

С одной стороны, нейромаркетинг помогает компаниям продавать и зарабатывать больше, а с...

Крупнейшая компания, специализирующая на производстве косметических продуктов, Estée.

Исследование современных инструментов нейромаркетинга...

Нейромаркетинг изучает мельчайшие подробности в поведении человека, включая мимику

[7] Поэтому ключевыми точками контакта с целевой аудиторией становится корпоративный

Остальные инструменты в метрике также становятся важнейшими показателями

на службу поддержки в чате на сайте или в интернет-магазине, а также на службу доставки продукта.

Аромамаркетинг на российском рынке | Статья в журнале...

Ожидания и мотивы людей, основанные на прошлом опыте.

Здесь и вступает в игру аромамаркетинг, ставший свежим глотком для российского рынка.

Именно здесь на помощь придут дозаторы с ароматной жидкостью (оборудование для аромамаркетинга).

Конечно, это не могло не сказаться на росте продаж и на общей прибыли компаний.

Статьи по ключевому слову "нейромаркетинг" — Молодой учёный

"нейромаркетинг": Молодой учёный №50 (236) декабрь 2018 г. — Сосунова Л. А., Зеленова Е. С. Нейромаркетинг, или Манипуляция сознанием покупателя в гипермаркетах. Молодой учёный №52 (342) декабрь 2020 г. — Медведева В. С.

Потребительское поведение как аспект маркетинговых...

...продуктами и услугами, включая эмоциональные, ментальные и поведенческие реакции.

Понимая, как потребители принимают решение о покупке продукта, маркетологи могут

Компания должна говорить о своих преимуществах (бенефитах), при чём они должны быть

И что интересно, когда находят, часто могут стать приверженцами брендами исключительно из...

Задать вопрос